Köpvillkor

Priser:

Moms (25%) är inräknad i alla katalogens priser. Priser kan alltid komma att förändras om myndighetspålagor (tex. skatt och avgifter), råvarupriser eller valutakurser förändras.

1 års garanti:

Under garantitiden åtar sig Kattalogen att svara för varans funktion. Garantin gäller inte vid: olyckshändelse, vanvård, överspänning/åska, onormal användning eller om du låtit bli att följa skötsel- och serviceanvisningar. Garantin gäller ej på förbrukningsartiklar såsom lösa batterier (även laddningsbara) etc. Var noggrann med ditt kvitto, det är din garantisedel. Vara med garantifel repareras. Om reparation anses olönsam, kan varan bytas ut mot annan vara med motsvarande funktion/prestanda.

3 års reklamationsrätt:

Enligt konsumentköplagen är reklamationstiden för en vara 3 år. För att åberopa reklamationsrätten är det du som kund som skall påvisa att felet på varan fanns vid inköpstillfället. Detta skall göras inom skälig tid efter det att du märkt eller borde ha märkt felet.

Säkerhetskopiera din data:

Kattalogen ansvarar ej för förlust av data i någon form, oavsett om förlusten orsakats av en av Kattalogen såld produkt eller mjukvara. Det är alltid kundens ansvar att hålla sin data (bilder, dokument, etc.) och sin mjukvaruinstallation (operativsystemets funktion i förhållande till installerade mjukvaror) säkerhetskopierade. Kunden rekommenderas att alltid säkerhetskopiera sin hårddisk/hårddiskar innan nyinköpt produkt eller mjukvara tillkopplas/installeras på dator/hårddisk. Samma sak gäller även tex. externa hårddiskar avsedda för backup.

Ångerrätt och öppet köp 30 dagar:

När du handlar från vår webbutik gäller ångerrätten enligt distans- och hemförsäljningslagen. Som kund hos oss kan du alltid ångra ditt köp inom föreskriven tid genom att meddela kundtjänst detta. Kundtjänst lämnar i samband med detta information om hur du skall returnera varan samt hur återbetalning kommer att ske. Distanshandelslagen ger dig rätt till 14 dagar. Kattalogen ger dig 30 dagars ångerrätt från den dag då du tagit emot varan. Ångerrätten gäller dock inte datorprogram, ljud- och bildupptagningar om förseglingen/plomberingen brutits. Ångerrätt gäller om varan inkl. tillbehör återsänds i väsentligt oförändrat skick. Kostnaden för att skicka tillbaka ditt ångrade köp betalar du som kund. Eventuell återbetalning sker senast inom 30 dagar från den dag vi mottagit den reklamerade varan. Kontakta kundtjänst för att åberopa ångerrätt.
Ångerrätt gäller endast privatpersoner. Företag är ej berättigade till ånger av köp.

Reklamation:

En reklamation gör du enklast genom att skicka garantiärendet till oss, rådgör du alltid med vår kundtjänst så att vi på bästa sätt kan avhjälpa felet. Om felet inte kan avhjälpas på annat sätt än att du returnerar varan, skickas en returfraktsedel med förbetald frakt*. Vi betalar sedan även för frakten tillbaka till dig ifall varan påvisar defekt som täcks av garantin. Reklamation skall göras inom skälig tid från det att felet upptäckts. Skicka med service-blanketten som du får av oss i returen så att vi snabbt kan utföra rättning. Returer belagda med lösen, löses ej.
*Den förbetalda frakten schablondebiteras om 100 kr ifall varan ej påvisar defekt som täcks av garantin.

Garantiservice:

Normalt förfarande vid garantireklamation är reparation. Normal reparationstid är 2-4 veckor. Om inget fel konstateras av aktuell serviceverkstad, kan undersökningsavgift samt returfrakt komma att debiteras dig.

Tvist:

Vi följer Allmänna Reklamationsnämndens beslut.

Porto och avgifter:

Standardfrakt är gratis vid köp över 498 kr. I annat fall visas aktuell fraktkostnad i kundvagnen innan köp.
Hemleverans eller företagspaket är belagd med en avgift. Aktuell avgift visas i Kassan vid utcheckning.

Leveranstid:

Lägger du din beställning före kl. 10.00 en vardag och varan/varorna finns i lager vid beställningstillfället skickas godset normalt samma dag. Postpaket tar ca 2-4 dagar, företagspaket ca 1 dag beroende på transportören. Beställda varor som inte finns i lager levereras så snart det är möjligt. Vår kundtjänst håller dig informerad om leveranstiden vid sådant tillfälle. Vid eventuell försening har du som kund rätt att häva köpet utan extra kostnad.

Restnotering:

Är någon vara slut förbehåller sig Kattalogen rätten att restnotera alternativt stryka varan från ordern om inte leverans kan ske inom rimlig tid. Vi skickar givetvis restordrar fraktfritt.

Outlösta paket:

För outlösta paket fakturerar vi er 300 kr.

Transportförsäkring:

Våra försändelser är givetvis transportförsäkrade. Skadade försändelser reklameras gärna direkt vid utlämningsstället.

Kortbetalning:

Hos Kattalogen betalar du tryggt och säkert med kort över Internet via våra betalningspartners Payson och Paypal.
Via våra betalningspartners erbjuder vi ett säkerhetssystem vilket verifierats av Visa och MasterCard. Systemet kallas för 3D-secure. På detta sätt kan du som kund känna dig trygg när du betalar med kort i vår webbshop.

Payson faktura

Varan först och betalning sen. Dessutom behöver du inte tillgång till någon bankdosa, det räcker med ditt personnummer för att handla. Se fullständiga villkor, mer om tjänsten hittar du på: www.payson.se

Reservation:

Vi reserverar oss mot slutförsäljning, bild- och textfel. Vi förbehåller oss rätten att ersätta vara med likvärdig vara. Beställt gods levereras väsentligen i enlighet med beskrivning. Skulle en avvikelse resultera i att du inte vill ha varan gäller självklart ångerrätt enligt distans- och hemförsäljningslagen.

Personregister:

Lagrade personuppgifter används endast för egen marknadsföring. Vill du ändra eller ta bort uppgifter, kontakta vår support.

Försäljning till minderåriga:

Företaget ingår ej avtal med minderåriga (under 18 år) utan målsmans godkännande.